Onderdeel van:

Let’s Claim – samen sterker na schade

Gratis hulp bij letselschade
Een echt persoonlijke benadering

 Beste letselschade advocaten.

Bewezen succes, volledig kosteloos

Maximale schadevergoeding, zonder kosten.

Specialisten met 20+ jaar ervaring

Hoog opleidingsniveau en permanente bijscholing.


Claim snel, herstel sneller, en voel je weer vrij

Jij focust op herstel, wij regelen de rest.

Een ongeval kan je leven flink op z’n kop zetten. Van medische afspraken tot financiële zorgen — het is al zwaar genoeg. Jij focust op herstel, wij doen de rest. Bij Let’s Claim nemen we de afhandeling van je letselschadeclaim volledig uit handen.

Geen ingewikkelde brieven of juridische taal. Gewoon hulp waar je wat aan hebt.

Letselschade CLAIMEN

Waarom kiezen voor Let’s Claim?

Elke claim heeft een uniek verhaal

“Van A tot Z gesteund en geadviseerd.”

Evelijn is bij mij thuis geweest om mijn zaak door te nemen, heeft een plan gemaakt. Ze kon niet alleen mijn vragen beantwoorden maar heeft ook goed advies gegeven.

– E. van Kouwen, Utrecht

“Geweldig bijgestaan door ervaren advocaten.”

In 2012 werd ik aangereden en ik denk in 2013 kwam ik bij slot letselschade. Ik had geen betere kantoor kunnen vinden om mij bij te staan. Geweldig!

– M. Jaleesa, Amsterdam

Voor wie is Let’s Claim?

Bij Let’s Claim regel je alles online, op je eigen tempo.

Heb je letsel opgelopen door:

  • Een verkeersongeval (auto, scooter, fiets of als voetganger)?
  • Een bedrijfsongeval?
  • Een medische fout?
  • Een hondenbeet of ander incident?

Dan is de kans groot dat je recht hebt op een schadevergoeding.
Wij helpen je graag verder — gratis en vrijblijvend.

In 3 stappen naar de schadevergoeding die je verdient

1. Meld je letsel

Vul online je gegevens en situatie in. Wij starten direct met de eerste beoordeling en updaten je bij elke stap.

2. Persoonlijk contact

We nemen contact met je op en sturen zo nodig een expert langs. Alles afgestemd op jouw situatie.

3. Vergoeding geregeld

We starten je zaak en zorgen voor een rechtvaardige schadevergoeding.
Zonder gedoe, jij staat centraal.

(Binnen 2 uur reactie!)

Honderden mensen gingen je voor

“Een absolute aanrader!”

Mijn proces heeft mede door corona en wachtlijsten bij de rechtbank erg lang geduurd maar het maakte het dragelijker door de goede steun die ik kreeg van dhr de Koning en mvr Koopman. We hebben er eindelijk een punt achter kunnen zetten en mocht ik ooit opnieuw hulp nodig hebben (wat ik natuurlijk niet hoop) weet ik zeker de weg.


Mark van Lienden
“Top service en snelle afhandeling”

Ik was heel blij dat Slot Letselschade mijn zaak op zich wilde nemen.
Omdat de rechtzaak al binnen een paar weken was, moest er snel gehandeld worden. Jente heeft dat op zich genomen, en heel fijn en goed gehandeld. Het contact met Jente verliep uitstekend, ze heeft mij goed op de hoogte gehouden, en was open en eerlijk.


Henny Goossens
“Ik zat gelijk aan het juiste adres”

Helaas in de situatie terecht gekomen waarbij ik rechtsbijstand nodig had en mijn eigen verzekeraar mij niet wilde helpen. Via Google ben ik bij Slot Letselschade terecht gekomen en na een telefonisch consult met hen verder gegaan. Annejet Boon heeft mij zeer professioneel bijgestaan met een voor mij positieve uitkomst, ondanks dat je niet in deze situatie terecht wilt komen.


Floris van Oosten
“Werken transparent en integer”

Ik ben meer dan tevreden over hoe Slot Letselschade mij heeft geholpen en gesteund nadat ik ben aangereden op de snelweg. Jente Braanker stond altijd voor mij klaar en ging voor mij tot het uiterste. Slot Letselschade werkt transparant, integer en ik kreeg altijd snel en duidelijk antwoord op mijn vragen.


S. van den Heuvel

Veelgestelde vragen

Wat is een LSA-advocaat en waarom heb jij daar wat aan?

De titel LSA-advocaat is beschermd. Alleen advocaten die zijn aangesloten bij de LSA én voldoen aan strenge kwaliteitseisen mogen deze titel gebruiken. Er zijn in Nederland ruim 300 van zulke specialisten.

Om LSA-advocaat te worden, moet een advocaat eerst een aantal jaar ervaring hebben in de letselschadepraktijk. Pas daarna mag hij of zij starten met een zware opleiding van een jaar. Die moet succesvol worden afgerond. Ook daarna moet de advocaat aantoonbaar genoeg letselschadezaken blijven behandelen én zich ieder jaar bijscholen.

Wat heb jij aan een LSA-advocaat?

Een LSA-advocaat biedt voordelen die je als slachtoffer direct helpen:

  • Door verplichte jaarlijkse bijscholing is je advocaat altijd op de hoogte van de nieuwste regels en rechtspraak
  • Hij of zij mag procederen, wat zorgt dat verzekeraars en andere partijen je advocaat serieus nemen
  • Je advocaat heeft beroepsgeheim: alles wat je deelt blijft vertrouwelijk
  • Ontvangen vergoedingen worden veilig beheerd via een speciale derdengeldenrekening
  • No-cure-no-pay mag alleen als het gunstig is voor jou
  • De advocaat houdt zich aan strenge gedragsregels
  • Er is onafhankelijk toezicht en streng tuchtrecht via de LSA én de Orde van Advocaten

Zo weet je zeker dat jouw zaak in goede handen is.

No Cure No Pay: hoe werkt dat precies?

No Cure No Pay betekent dat je alleen betaalt als er resultaat is. Je spreekt dan met je advocaat af dat hij of zij een percentage van jouw schadevergoeding krijgt als de zaak succesvol is. Tot 1 januari 2014 was dit verboden voor advocaten. De reden? Er was vrees dat ze minder onafhankelijk zouden worden of alleen ‘makkelijke’ zaken zouden aannemen (ook wel cherry picking genoemd).

Toch kan een No Cure No Pay-afspraak in sommige situaties handig zijn. Bijvoorbeeld als het moeilijk is om aansprakelijkheid aan te tonen of als je moet procederen. Maar let op: dit blijft een sigaar uit eigen doos. Je betaalt namelijk een deel van je schadevergoeding aan je advocaat — en houdt dus zelf minder over. In de meeste gevallen is dat zonde van je geld, zeker als de aansprakelijkheid al is erkend.

Wanneer is No Cure No Pay toegestaan?

Sinds 1 januari 2014 mag een letselschadeadvocaat in bepaalde gevallen zo’n afspraak met je maken. Dat is geregeld in de Verordening resultaatgerelateerde beloning advocaten.

Dat mag alleen als:

  • de aansprakelijkheid nog niet vaststaat, én
  • het aannemelijk is dat er discussie komt over de schade of het verband met het ongeval.

Daarnaast moet alles schriftelijk worden vastgelegd, en de advocaat moet zijn deelname aan dit beloningsmodel vooraf melden bij de raad van toezicht.

In de praktijk?
No Cure No Pay komt maar zelden voor. Waarom? Omdat je bij een erkende aansprakelijkheid gewoon je advocaatkosten kunt verhalen op de tegenpartij. Dan betaal je dus niks. In die gevallen is zo’n afspraak helemaal niet nodig.

Wil je toch weten of No Cure No Pay in jouw situatie zinvol is? Dan kijken we graag met je mee.

Wat is een ASP-advocaat?

De titel ASP-advocaat is, net als die van LSA-advocaat, een beschermde titel. Het verschil? Een ASP-advocaat staat alléén slachtoffers bij — nooit verzekeraars of andere aansprakelijke partijen. ASP staat voor: Vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade.

Een ASP-advocaat voldoet aan de strenge eisen van de LSA én aan nóg strengere voorwaarden van de ASP.

Om lid te worden van de ASP moet een advocaat:

  • eerst een aantal jaar werkervaring hebben in letselschadezaken
  • daarna de LSA-opleiding van een jaar volgen en succesvol afronden
  • ook na de opleiding voldoende letselschadezaken blijven behandelen
  • zich elk jaar verplicht blijven bijscholen
  • en aantonen dat hij of zij uitsluitend voor slachtoffers werkt

Iedere ASP-advocaat is dus ook een LSA-advocaat. Maar niet andersom: LSA-advocaten die óók voor verzekeraars werken, kunnen geen lid worden van de ASP.


Wat zijn de voordelen voor jou als slachtoffer?

Een ASP-advocaat biedt duidelijke voordelen:

  • hij of zij werkt uitsluitend voor slachtoffers, dus geen belangenverstrengeling
  • volgt jaarlijks verplichte bijscholing en is altijd op de hoogte van de nieuwste rechtspraak
  • mag procederen en wordt serieus genomen door tegenpartijen
  • heeft beroepsgeheim: jouw informatie blijft vertrouwelijk
  • beheert ontvangen schadevergoedingen via een aparte, beveiligde derdengeldenrekening
  • mag alleen no cure no pay-afspraken maken als die gunstig voor jou zijn
  • is gebonden aan de strenge Gedragsregels voor Advocaten
  • staat onder streng toezicht van de ASP én de Orde van Advocaten

Met een ASP-advocaat weet je zeker dat jouw belang voorop staat.

Het letselschadetraject
Hoe het werkt en wat je van ons mag verwachten

Bij vrijwel elke letselschadezaak doorlopen we deze stappen:

  • vaststellen wie aansprakelijk is voor jouw schade
  • medische informatie opvragen over je letsel
  • bepalen of jouw klachten het directe gevolg zijn van het ongeval (causaal verband)
  • jouw schade inventariseren en onderbouwen
  • de schade claimen bij de tegenpartij
  • de schade definitief regelen zodra er genoeg duidelijkheid is

Onze werkwijze: open en transparant

We geloven niet alleen in onze aanpak — we vinden ook dat jij volledig inzicht hoort te hebben in wat we doen. Daarom houden we je steeds op de hoogte van de voortgang in je zaak. Je krijgt afschriften van alle belangrijke documenten. Geen verrassingen dus. Jij weet altijd waar je aan toe bent.

Samenwerking in goed overleg (het harmonatiemodel)

In veel gevallen erkent de verzekeraar snel de aansprakelijkheid. Dan kunnen we meteen aan de slag met het verzamelen van informatie over jouw letsel en schade. Vaak keert de verzekeraar al tijdens het traject voorschotten uit — een voorschot is een tussentijdse betaling. Zo werk je samen met ons én met de verzekeraar in redelijk goede harmonie toe naar een vlotte afwikkeling.

Maar soms lukt dat niet. Ook dan staan we voor je klaar.

Het komt voor dat de verzekeraar twijfelt of alle klachten wel door het ongeval komen. Of dat er discussie is over hoe hoog de schadevergoeding moet zijn. Wij deinzen dan niet terug. Als het moet, stappen we naar de rechter. Maar meestal lukt het zonder. Ook verzekeraars vermijden die route liever.

We schakelen experts in als dat nodig is

Tijdens het traject werken we standaard met onze eigen medisch adviseurs. Soms halen we er ook andere deskundigen bij, zoals:

  • rekenexperts
  • ergotherapeuten
  • arbeidsdeskundigen

En als je wilt re-integreren of weer aan het werk gaan, zorgen wij dat je goede begeleiding krijgt. Want belangenbehartiging is méér dan alleen juridische hulp. We denken breder, omdat jouw herstel dat ook verdient.

Medische expertise: onafhankelijk en eerlijk

Om goed te kunnen inschatten hoe het met je gaat en wat de verwachtingen voor de toekomst zijn, wordt er meestal een onafhankelijke medische expertise gedaan. Dat doet een ervaren arts die door beide partijen wordt geaccepteerd als neutraal.

De regeling: jij beslist, wij adviseren

Na de medische fase volgt vaak de eindregeling. De afspraken worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst (VSO). Die onderteken jij zelf — wij doen dat niet voor je. Want jij bepaalt. Als jij het niet eens bent met het voorstel, dan regelen we het niet. Punt. Wij adviseren, maar jij hebt de regie. Zoals het hoort.

Wat is het verschil tussen letselschade en overlijdensschade?

Letselschade is de schade die je zelf lijdt doordat je gewond bent geraakt. Overlijdensschade is de schade die ontstaat voor nabestaanden wanneer een dierbare overlijdt door toedoen van een ander.

Bij letselschade heb je vaak recht op een ruimere vergoeding. Zo kun je bijvoorbeeld smartengeld krijgen — dat is bij overlijdensschade niet het geval.

De wet bepaalt ook wie recht heeft op een schadevergoeding. Bij overlijdensschade is dat meestal beperkt tot gezinsleden. Bij letselschade ben jij als slachtoffer in principe de enige die mag claimen. Maar ook anderen kunnen soms schade vergoed krijgen — bijvoorbeeld als zij kosten voor jou maken, of als je werkgever je loon blijft doorbetalen terwijl je ziek bent.

Smartengeld: vergoeding voor je leed

Smartengeld is hetzelfde als immateriële schade. Het is een vergoeding voor het leed dat je ervaart door lichamelijk of psychisch letsel dat door een ander is veroorzaakt. Alle andere schade, zoals medische kosten of verlies van inkomen, noemen we materiële schade.

In Nederland zijn de vergoedingen voor smartengeld relatief laag vergeleken met andere Europese landen. En bij overlijdensschade heb je in Nederland nog geen recht op vergoeding van immateriële schade.


Wanneer heb je recht op smartengeld?

Immateriële schade is lastig in geld uit te drukken. Het gaat om pijn, verdriet, angst of het verlies van levensvreugde. Vaak wordt gedacht dat je alleen recht hebt op smartengeld als je psychisch letsel hebt, maar dat klopt niet. Je hebt ook recht op smartengeld:

  • als je lichamelijk letsel hebt zonder psychische klachten
  • als je volledig herstelt van het letsel (bijvoorbeeld bij een gebroken been)

Wat bepaalt de hoogte van smartengeld?

Er zijn geen vaste regels, maar dit zijn de belangrijkste factoren:

  • Je leeftijd (hoe jonger, hoe hoger het bedrag)
  • De duur van ziekenhuisopnames en revalidatie
  • De ernst van het letsel
  • Of het gaat om lichamelijk, psychisch of beide soorten letsel
  • Of het letsel blijvend of tijdelijk is
  • Hoe zwaar en pijnlijk de behandelingen zijn geweest
  • Of je arbeidsongeschikt bent geraakt
  • De invloed op je dagelijks leven en hobby’s
  • Het verlies van levensvreugde of sociale contacten
  • De ernst en verwijtbaarheid van wat er is gebeurd

Hoe ernstiger en blijvender het letsel, hoe hoger meestal het bedrag. Toch blijft het lastig in te schatten. Nederlandse rechters zijn over het algemeen terughoudend en er is veel discussie over de hoogte van de bedragen.


Lage vergoedingen in Nederland

Nederland blijft achter als het gaat om smartengeldvergoedingen. De meeste experts vinden dat de bedragen omhoog moeten, maar er zijn nog geen concrete oplossingen. Rechters blijven voorzichtig, ook al groeit de druk om hogere vergoedingen toe te kennen.


Wie heeft recht op smartengeld?

In principe heb alleen jij als slachtoffer recht op vergoeding van immateriële schade.

In uitzonderlijke gevallen kan ook iemand die een ernstig ongeval heeft meegemaakt (of de gevolgen ervan) en daardoor psychisch letsel oploopt, recht hebben op een vergoeding. Dat noemen we shockschade.


Affectieschade: vergoeding voor naasten

Affectieschade gaat over het verdriet van naasten wanneer iemand overlijdt of ernstig gewond raakt. Op dit moment heb je daar in Nederland nog geen automatisch recht op, maar er ligt een wetsvoorstel bij de Eerste Kamer om dit te veranderen.


Wil je weten of jij recht hebt op smartengeld? We kijken het graag met je na.

Wat is materiële schade?

Materiële schade is schade waar een direct financieel verlies tegenover staat. Denk aan kosten die je maakt of inkomsten die je misloopt. Dit soort schade ontstaat vaak door letsel na een ongeval, medische fout of een ongeluk in de privésfeer.

Voorbeelden van materiële schade zijn:

  • inkomensverlies
  • pensioenschade
  • kosten voor huishoudelijke hulp
  • verlies van zelfwerkzaamheid (klussen, onderhoud)
  • ziektekosten (bijv. ziekenhuis, fysiotherapie, hulpmiddelen)
  • aanpassingen aan je woning
  • extra reiskosten
  • hogere verzekeringspremies
  • telefoonkosten
  • juridische hulp

Lijkt concreet, maar vaak lastig vast te stellen

Hoewel deze schadeposten duidelijk lijken, is het bepalen van de exacte hoogte vaak ingewikkeld. Zeker als het om blijvende schade gaat, zoals bij arbeidsongeschiktheid. Dat zorgt niet alleen voor direct inkomensverlies, maar kan ook leiden tot het mislopen van promoties of pensioenopbouw.


Wat is er nodig om materiële schade te bewijzen?

Bij schade die over een lange periode doorloopt, is vaak een rekenkundige nodig om alles goed in kaart te brengen. Denk aan situaties met:

  • verlies van inkomen (verdienvermogen)
  • pensioenschade

Daarnaast is het belangrijk om vast te stellen welke taken je niet meer kunt uitvoeren. Hiervoor worden vaak deskundigen ingeschakeld, zoals:

  • een verzekeringsarts
  • een arbeidsdeskundige

Zij beoordelen in hoeverre je beperkt bent. En wij? Wij weten precies welke experts je wél moet inschakelen — en welke beter niet. Ook weten we welke vragen gesteld moeten worden, want de juiste vraag is cruciaal voor een goed antwoord.


Claimen van materiële schade vraagt om vakkennis

Het vaststellen van je schade is één ding, het succesvol claimen ervan is iets anders. Daar komt veel bij kijken. Heb je vragen of wil je hulp bij het verhalen van je schade? Dan staan we voor je klaar met gericht advies en de juiste ondersteuning.

Immateriële schade (smartengeld)

Immateriële schade is hetzelfde als smartengeld. Het is een vergoeding voor het leed dat je ervaart door lichamelijk of psychisch letsel dat door een ander is veroorzaakt. Alle andere schade, zoals kosten of inkomensverlies, noemen we materiële schade.

In Nederland zijn de bedragen voor smartengeld laag vergeleken met andere Europese landen. En bij overlijdensschade bestaat in Nederland géén recht op smartengeld.


Waar gaat immateriële schade over?

Het gaat om schade die moeilijk in geld is uit te drukken. Denk aan:

  • pijn
  • verdriet
  • angst
  • het verlies van levensvreugde

Je hebt ook recht op smartengeld zonder psychisch letsel of zelfs als je volledig herstelt. Een voorbeeld: ook bij een gebroken been dat goed geneest, kan smartengeld worden toegekend.


Wat bepaalt de hoogte van smartengeld?

Er zijn geen vaste bedragen. Dit zijn de belangrijkste factoren:

  • je leeftijd (hoe jonger, hoe hoger)
  • duur van ziekenhuisopname en revalidatie
  • ernst van je letsel
  • lichamelijk, psychisch of beide soorten letsel
  • tijdelijk of blijvend letsel
  • pijn en intensiteit van behandelingen
  • of je arbeidsongeschikt bent geraakt
  • invloed op je dagelijks leven (zoals hobby’s die je niet meer kunt doen)
  • verlies van sociale contacten
  • mate van verwijtbaarheid van de dader

Hoe ernstiger en blijvender het letsel, hoe hoger meestal het bedrag. Toch blijft het lastig in te schatten, en de bedragen lopen achter op de rest van Europa. Rechters krijgen dan ook steeds meer druk om hogere bedragen toe te kennen.


Lage bedragen in Nederland

De discussie over lage smartengeldvergoedingen speelt al jaren. Vrijwel iedereen is het erover eens dat de bedragen omhoog moeten, maar er is nog geen structurele oplossing. Ook rechters blijven terughoudend.


Wie heeft recht op smartengeld?

In principe alleen jij als slachtoffer. In bijzondere gevallen kan ook iemand die psychisch letsel oploopt doordat hij of zij geconfronteerd is met een ernstig ongeval, smartengeld krijgen. Dit heet shockschade.


Affectieschade: vergoeding voor naasten

Sinds 1 januari 2019 bestaat in Nederland recht op affectieschade. Dit is een vergoeding voor naasten van iemand die overlijdt of ernstig en blijvend letsel oploopt. Het moet dan wel gaan om een ongeval of medische fout na die datum — de regeling werkt niet met terugwerkende kracht.

Meer informatie vind je in het Besluit vergoeding affectieschade.


Wil je weten of je recht hebt op smartengeld of affectieschade? We leggen het je graag uit.

Kosten van juridische bijstand

Volgens de wet vallen de redelijke kosten van juridische hulp onder de schade die je kunt claimen. Als de andere partij aansprakelijk is, moet die dus jouw advocaatkosten vergoeden.

Dat betekent: wij kunnen jou kosteloos bijstaan als er sprake is van aansprakelijkheid.

Twijfel je of de ander aansprakelijk is? Geen probleem — wij onderzoeken dat gratis voor je. We bekijken samen of er genoeg aanwijzingen zijn om aansprakelijkheid vast te stellen.

Is de tegenpartij volledig aansprakelijk? Dan betaal jij niets.
Is er sprake van gedeelde schuld, dan kan het zijn dat je een deel van de kosten zelf moet dragen. We bespreken dit altijd van tevoren, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Geen verrassingen.

Eigen schuld, dikke bult? Niet altijd.

Heb je letsel opgelopen doordat je zelf een ongeluk hebt veroorzaakt? Dan lijkt het logisch dat je geen recht hebt op schadevergoeding. Maar dat klopt niet altijd. In een aantal situaties kun je tóch (gedeeltelijk of volledig) een vergoeding krijgen.


Wanneer heb je ondanks eigen schuld tóch recht op schadevergoeding?

1. Arbeidsongevallen (ook in het verkeer)

Ben je tijdens werk gewond geraakt, dan ben je meestal goed beschermd. De werkgever is in de meeste gevallen volledig aansprakelijk. Je hebt dan recht op volledige schadevergoeding, ook als je zelf onvoorzichtig was.

2. Kinderen jonger dan 14 jaar

Kinderen onder de 14 kunnen de gevolgen van hun gedrag vaak niet goed overzien. Daarom zijn ze extra beschermd. Zelfs als ze iets gevaarlijks doen, hebben ze meestal toch recht op volledige schadevergoeding.

3. Inzittenden bij een auto-ongeluk

Zat je in een auto, op een motor of achterop een scooter en veroorzaakte de bestuurder het ongeluk? Dan ben jij niet aansprakelijk. Je hebt dan vrijwel altijd recht op volledige vergoeding, ook als je wist dat de bestuurder een fout maakte.

4. Voetgangers en fietsers

Als kwetsbare verkeersdeelnemers ben je extra beschermd:

  • Jonger dan 14 jaar: bijna altijd 100% vergoeding
  • Ouder dan 14 jaar: altijd minimaal 50% vergoeding
    → Dus ook bij 60% eigen schuld krijg je nog 50%.
    → Heb je maar 25% eigen schuld? Dan krijg je 75% vergoeding.

5. Billijkheidscorrectie

Is je letsel heel ernstig? Dan kan de rechter besluiten om de vergoeding extra te verhogen, zelfs als je deels zelf schuldig was.
Bijvoorbeeld: je hebt 25% eigen schuld, maar door de ernst van het letsel krijg je toch méér dan 75% vergoeding.


Kortom: eigen schuld betekent niet automatisch géén recht op schadevergoeding

Vaak is er toch iets mogelijk — soms zelfs volledige vergoeding. Wil je weten hoe dat in jouw situatie zit? We leggen het je graag uit.

Wat is een deelgeschilprocedure?

De deelgeschilprocedure is een snelle en relatief goedkope manier om de rechter om hulp te vragen bij een vastgelopen letselschade- of overlijdensschadezaak. Kom je er samen met de verzekeraar of tegenpartij niet uit? Dan kun je de rechter vragen om een beslissing over één onderdeel van het conflict.

Het idee is simpel: als de rechter dat ene knelpunt oplost, kun je daarna vaak samen weer verder zonder tussenkomst van de rechter.


Wat levert het je op?

  • Snelheid – de procedure verloopt vlotter dan een volledige rechtszaak
  • Lage kosten – jij kunt niet worden veroordeeld in de proceskosten
  • Vergoeding – je krijgt je advocaatkosten en griffierechten meestal volledig terug

Wanneer gebruik je een deelgeschilprocedure?

Bijvoorbeeld als je het met de verzekeraar oneens bent over:

  • wie er aansprakelijk is
  • de hoogte van de schade
  • of een bepaalde medische behandeling wel of niet nodig is

Het gaat dus vaak om het hoofdpunt van het conflict. Als dat opgelost is, kunnen de rest van de afspraken vaak wél in goed overleg worden geregeld.


Wat als je er daarna nog steeds niet uitkomt?

Lukt het ondanks de uitspraak van de rechter toch niet om het conflict helemaal op te lossen? Dan kun je alsnog de hele zaak voorleggen aan de rechter via een bodemprocedure.


De deelgeschilprocedure helpt je dus om vastgelopen schadezaken weer vlot te trekken — snel, effectief en zonder financieel risico.

De Nederlandse Arbeidsinspectie: wat doet die bij arbeidsongevallen?

Helaas gebeuren er in Nederland nog altijd te veel ernstige arbeidsongevallen, waarbij werknemers gewond raken of zelfs overlijden. De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert of werkgevers zich aan de veiligheidsregels houden.

Gebeurt er een ernstig ongeluk op de werkvloer — bijvoorbeeld met blijvend letsel of ziekenhuisopname — dan moet de werkgever dat direct melden bij de Arbeidsinspectie. In de praktijk gebeurt dat niet altijd meteen.


Nieuwe werkwijze sinds 2023

Tot januari 2023 kwam de Arbeidsinspectie vaak meteen langs om zelf onderzoek te doen. Nu is dat veranderd. In veel gevallen vraagt de Arbeidsinspectie aan de werkgever om eerst zelf het ongeluk te onderzoeken.

De werkgever moet dan een rapport opstellen waarin staat:

  • wat er precies is gebeurd
  • wat de oorzaak was
  • welke verbeteringen nodig zijn

Soms doet de Arbeidsinspectie daarna alsnog een eigen, uitgebreider onderzoek. Op basis van alle informatie kan zij maatregelen nemen zoals:

  • een boete
  • een waarschuwing of dwangmaatregel
  • het (tijdelijk) stilleggen van het werk

Feiten uit de Monitor Arbeidsongevallen (augustus 2024)

In 2023 heeft de Arbeidsinspectie:

  • 2.448 ongevalsonderzoeken afgerond
  • waarbij 2.386 slachtoffers betrokken waren
  • 69 ongevallen hadden een dodelijke afloop

Opvallende uitkomsten:

  • De meeste ongevallen per 100.000 banen gebeurden in de sector Waterbedrijven en afvalbeheer
  • Vallen blijft het meest voorkomende ongevalstype
  • Veel ongelukken gebeuren met vorkheftrucks, palletwagens en ladders
  • Mannen zijn vaker slachtoffer dan vrouwen

Werkgevers hebben een zware zorgplicht

Een werkgever moet zorgen voor een veilige werkomgeving. Dat betekent:

  • duidelijke instructies geven
  • zorgen voor goede hulpmiddelen
  • toezicht houden op naleving van veiligheidsregels

Is er toch een ongeluk? Dan is de werkgever meestal aansprakelijk. Alleen als hij kan bewijzen dat hij alles gedaan heeft om het ongeluk te voorkomen, of als jij opzettelijk of roekeloos hebt gehandeld, kan hij aansprakelijkheid ontlopen.

Deze zorgplicht geldt vaak ook voor zzp’ers die onder leiding van een opdrachtgever werken.


Ben je slachtoffer van een arbeidsongeval?

De kans is groot dat je werkgever aansprakelijk is — zelfs als je zelf niet helemaal oplette. Een arbeidsongeval heeft vaak grote gevolgen. Daarom is het belangrijk om snel juridisch advies in te winnen. Zo weet je:

  • of er recht is op een schadevergoeding
  • wie je aansprakelijk kunt stellen
  • hoe je jouw schade het beste kunt verhalen

Wil je hulp bij het uitzoeken van je situatie? We staan voor je klaar.

Wat is een whiplash?

Een whiplash ontstaat door een plotselinge, krachtige slingerbeweging van je hoofd ten opzichte van je romp. Dat gebeurt meestal bij een aanrijding — vaak van achteren — maar het kan ook ontstaan door bijvoorbeeld een duikongeval.

Je hoofd slaat razendsnel naar voren of achteren, zonder dat je tegen iets aan botst. In dat ene moment worden je nekwervels overdreven gestrekt of gebogen. Whiplash is eigenlijk de naam voor dit bewegingsmechanisme, niet voor een specifieke diagnose. De letterlijke betekenis is dan ook zweepslag.


Whiplash Associated Disorders (WAD)

Als je klachten houdt na zo’n beweging, spreken we van Whiplash Associated Disorders (WAD). Dat is de officiële term voor het klachtenpatroon na een ongeval waarbij krachten op je nek hebben ingewerkt.

Deze klachten ontstaan vaak bij verkeersongevallen, vooral bij aanrijdingen van achteren of van de zijkant. Maar ze kunnen ook voorkomen bij bijvoorbeeld duikincidenten.


De indeling van WAD volgens de Quebec Task Force (1995)

  • Graad 0 – geen klachten, geen afwijkingen
  • Graad 1 – nekpijn, stijfheid, gevoeligheid zonder lichamelijke afwijkingen
  • Graad 2 – nekklachten met spier- of zenuwprikkeling
  • Graad 3 – nekklachten met duidelijke neurologische afwijkingen
  • Graad 4 – nekklachten met een breuk of wervelverschuiving

In de eerste 3 weken spreek je van een acuut whiplashsyndroom.
Verdwijnen je klachten niet, dan kom je in een subacute fase.
Houden je klachten langer dan 3 maanden aan? Dan is sprake van een chronisch whiplashsyndroom.


Typische klachten bij whiplash

  • pijn in je nek, schouders en soms armen
  • hoofdpijn (vaak achter op je hoofd, soms uitstralend naar je voorhoofd)
  • stijfheid en beperkte bewegingsvrijheid van je nek
  • duizeligheid, wazig zien, misselijkheid
  • oorsuizen, doof gevoel of tintelingen in je handen
  • uitstralende pijn in je arm (brachialgie)
  • lage rugpijn
  • geheugen- en concentratieproblemen
  • stemmingsklachten zoals depressie of stress

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Lichamelijk onderzoek

De arts kijkt of je zenuwstelsel goed functioneert en sluit ernstige afwijkingen uit, zoals fracturen. Er wordt gekeken naar:

  • je nek- en schouderfunctie
  • de kracht en het gevoel in je armen en handen
  • specifieke nekproeven (zoals de Spurling-test)

Aanvullend onderzoek

Niet elk onderzoek is nodig. Alleen als er een duidelijke reden is, kan aanvullend worden gekozen voor:

  • een MRI van je nek (bij neurologische klachten of twijfelgevallen)
  • een MRI van je schouder (bij langdurige schouderklachten)
  • neuropsychologisch onderzoek (bij geheugen- of concentratieproblemen)
  • vestibulair onderzoek (bij duizeligheid)
  • psychologische evaluatie (bij stress of posttraumatische klachten)

Samengevat

Een whiplash is géén blessure die je op een scan kunt ‘zien’, maar de klachten zijn écht en kunnen ernstig zijn. Goed onderzoek, begrip van het klachtenbeeld en passende begeleiding zijn essentieel voor herstel. Heb je hier last van na een ongeval? Laat het tijdig beoordelen.

Wat is secundaire victimisatie?

Secundaire victimisatie betekent dat je je opnieuw slachtoffer voelt, maar dan niet door het ongeluk of misdrijf zelf — maar door de manier waarop je daarna wordt behandeld. Bijvoorbeeld door een verzekeraar, arts, jurist of instantie.

Je kunt dit ervaren als:

  • je niet serieus genomen wordt
  • je geen duidelijke informatie krijgt
  • je met wantrouwen of respectloos wordt behandeld
  • je telkens moet ‘bewijzen’ dat je echt klachten hebt

Een voorbeeld: je raakt gewond bij een ongeluk, maar de verzekeraar werkt niet mee of blijft alles betwisten. Dan kun je het gevoel krijgen dat je opnieuw wordt benadeeld — terwijl je juist hulp nodig hebt.

Dat is waar secundaire victimisatie over gaat: hernieuwd slachtofferschap, door slechte nazorg of tegenwerking. Het maakt je herstel vaak moeilijker en zorgt voor extra stress. Daarom is het belangrijk dat je wordt bijgestaan door mensen die je wél serieus nemen.

Wat is kapitaliseren?

Kapitaliseren betekent dat je uitrekent hoeveel geld er nu nodig is om in de toekomst ieder jaar je schade te kunnen vergoeden. Stel: je kunt door letsel niet meer werken of je hebt blijvende hulp nodig. Dan wordt berekend welk bedrag vandaag moet worden ‘weggezet’ om die kosten in de komende jaren te kunnen betalen.

Bij deze berekening wordt rekening gehouden met drie belangrijke factoren:

  • Inflatie
  • Rente
  • Sterftekans

1. Inflatie

Inflatie betekent dat geld in de toekomst minder waard wordt. Als iets nu €100 kost, betaal je daar over 10 jaar misschien €120 voor. Daarom moet het schadebedrag worden aangepast, zodat je er in de toekomst net zo veel mee kunt doen als nu.


2. Rente

Als je geld opzijzet, levert het rente op. Dat zorgt ervoor dat het bedrag groeit. Die rente-opbrengst wordt meegenomen in de berekening — het helpt immers mee om je toekomstige schade te dekken.


3. Sterftekans (statistische eindleeftijd)

Omdat je toekomstschade over meerdere jaren wordt berekend, wordt ook gekeken naar de kans dat je dan nog leeft. Logisch: als je overlijdt, stopt de schade.

Daarom wordt gebruikgemaakt van sterftetabellen. Die geven per leeftijd een kans aan dat je nog leeft in een bepaald jaar. Je schade wordt dus alleen berekend over de jaren waarin je (statistisch gezien) nog leeft.

  • Er zijn aparte tabellen voor mannen en vrouwen
  • Er wordt gerekend tot een eindleeftijd van 100 jaar
  • De exacte leefstijl of het beroep van iemand wordt niet meegenomen
    → Hierdoor hebben mensen met een lager levensverwachting een klein voordeel
    → En mensen die waarschijnlijk ouder worden juist een nadeel

Vaste (statische) eindleeftijd

Soms kies je ervoor om een vaste eindleeftijd af te spreken, bijvoorbeeld 85 jaar. Je gaat dan bij de berekening uit van één vaste overlijdensdatum. In dat geval hoef je geen jaarlijkse sterftekans meer mee te nemen in de berekening.


Wat is rekenrente?

De rekenrente is het verschil tussen rente en inflatie.

Bijvoorbeeld:

  • Rente: 3%
  • Inflatie: 2%
  • Rekenrente: 1%

Hoe lager de rekenrente, hoe hoger het bedrag is dat je nu nodig hebt om je toekomstige schade te dekken.


Kapitaliseren is dus een manier om één totaalbedrag te berekenen dat in de toekomst jouw schade stap voor stap compenseert — eerlijk, realistisch en op basis van betrouwbare statistiek.

Wat is overlijdensschade?

Overlijdensschade is de schade die jij als nabestaande lijdt als een dierbare overlijdt door de schuld van een ander. Bijvoorbeeld na een verkeersongeval of een bedrijfsongeval. Maar ook als het overlijden een andere oorzaak heeft, en iemand anders daarvoor aansprakelijk is, kun je recht hebben op schadevergoeding.

Soms kun je ook overlijdensschade vergoed krijgen via een Schadeverzekering Inzittenden (SVI) — zelfs als er géén aansprakelijke derde is. Dit hangt af van de polisvoorwaarden.

Het gaat dan bijvoorbeeld om:

  • verlies van inkomsten of hulp in het huishouden
  • kosten voor uitvaart of emotionele begeleiding
  • gemis van zorg of steun in het gezin

Overlijdensschade kan dus een belangrijke steun zijn voor nabestaanden in een zware periode.

Vandaag nog gratis hulp bij letselschade?

Onze specialisten staan klaar om jouw situatie kosteloos te beoordelen.

Letselschade CLAIMEN

(Wij reageren altijd binnen 2 uur!)